Straipsniai apie sveikatą

Kodėl išsivysto ir kartojasi šlapimo takų infekcija?

Šlapimo takų infekcija – uždegimas, galintis pasireikšti bet kurioje šlapimo šalinimo sistemos dalyje, pavyzdžiui, šlaplėje ar šlapimo pūslėje. Infekcijos, klasifikuojamos į komplikuotas ir nekomplikuotas arba viršutinių ir apatinių šlapimo takų, gali varginti bet kurio amžiaus ir lyties atstovus. Anot Vilniaus „Kardiolitos klinikų“ Urologijos centro gydytojos urologės Vaidos Valentinaitės, nemažai moterų ir vyrų bent kartą gyvenime patiria šios ligos keliamą didelį diskomfortą ir nemalonius simptomus.

„Šlapimo takų infekcija pasireiškia dažnu ir staigiu noru šlapintis, jaučiamu skausmu tai darant, šlapimo nelaikymu ar jo pralašėjimu, šlapime atsiradusiu krauju, pasikeitusiu jo kvapu ar spalva. Be to, gali atsirasti šonų, juosmens ar apatinės pilvo dalies skausmas, spaudimo pojūtis apatinėje dubens dalyje, karščiavimas, šaltkrėtis, pykinimas, vėmimas ir nuovargis“, – sunkiai ignoruojamus ligos simptomus vardija urologė V. Valentinaitė.

Jeigu šia infekcija suserga vyresnio amžiaus žmonės, jiems dažniau pasireiškia ne įprastiniai simptomai, o staigūs elgesio pokyčiai ir su kognityvinių funkcijų sutrikimais susiję negalavimai – judėjimo, pusiausvyros sutrikimai, sumišimas, galvos svaigimas, agresija, letargija, sumažėjęs apetitas, šlapimo ar išmatų susilaikymas. Be to, dėl šlapimo takų infekcijos vyresnio amžiaus pacientams neretai išsivysto bakteriemija – būklė, kai bakterijos patenka į kraują.

Kokios yra ligos priežastys?

Vilniaus „Kardiolitos klinikų“ gydytoja akcentuoja, kad dažniausiai šlapimo takų infekciją sukelia aplinkinėje odoje, tiesiojoje žarnoje ar tarpvietėje esančios bakterijos, kurios praeina organizmo apsauginius barjerus ir patenka į šlaplę ar kitus šlapimo takus.

„Dėl to, kad anatomiškai moterų šlaplė trumpesnė nei vyrų ir yra šalia makšties bei išangės, bakterijos į ją ir kitus šlapimo takus patenka greičiau, todėl infekcijos moterims pasireiškia dažniau. Taip pat kartais šlapimo takų infekciją gali lemti netinkama moterų intymi higiena“, – pasakoja urologė V. Valentinaitė.

Bakterijos ir kiti mikroorganizmai, tarp jų mikoplazma ar chlamidijos, galinčios sukelti šlaplės uždegimą ir vyrams, ir moterims, į šlapimo takus gali patekti ir lytinių santykių metu.

„Didesnę šlapimo takų infekcijų riziką gali lemti: gretutinės, imunitetą silpninančios ligos, tokios kaip cukrinis diabetas, šlapimo takų akmenligė ar nepilnas šlapimo pūslės ištuštinimas, kurį lemia pasikeitusi jos padėtis ar padidėjusi prostata“, – teigia „Kardiolitos klinikų“, kuriose dirba vieni geriausių gydytojų Lietuvoje, urologė.

Veiksniai, kurie skatina ligą pasikartoti

Anot gydytojos V. Valentinaitės, galima įvardyti bendruosius rizikos veiksnius, dėl kurių šlapimo takų infekcijos gali kartotis: susilpnėjusi imuninė sistema, lėtinės, autoimuninės ligos, šlapimo takų akmenligė ar šlapimo takų procedūros. Kartais liga išsivysto pakartotinai dėl genetinio polinkio, hormonų pokyčių, neurologinių būklių – išsėtinės sklerozės, insulto, nugaros smegenų pažeidimo – ir kitų priežasčių, lemiančių šlapimo nutekėjimą.

„Moterims galima išskirti ne tik bendruosius, bet ir su tam tikru amžiumi susijusius rizikos veiksnius. Iki menopauzės: lytiniai santykiai, naujas partneris ir kontraceptinių spermicidų, kurie sunaikina makštyje esančias laktobacilas, naudojimas. Jeigu šlapimo takų infekcija persirgote vaikystėje ar ji buvo diagnozuota mamai, tikimybė ateityje susirgti šia liga taip pat didėja“, – sako Vilniaus „Kardiolitos klinikų“ gydytoja urologė.

Menopauzės sulaukusioms moterims šlapimo takų infekciją pasikartoti skatina silpniau susitraukiantys šlapimo pūslės raumenys, dėl ko ji prasčiau ištuštinama ir didėja liekamojo šlapimo kiekis. Taip pat išsivysčiusi cistocelė, dėl estrogenų trūkumo varginantis atrofinis vaginitas ar mažesnis laktobacilų kiekis makštyje.

Kodėl reikia kreiptis pagalbos?

Pasak V. Valentinaitės, lengvos šlapimo takų infekcijos gali praeiti savaime per kelias dienas arba gali būti išgydomos vartojant pakankamai skysčių ir nereceptinius vaistinius preparatus, tačiau neretai prireikia ir antibiotikų kurso. Todėl, jeigu būklė negerėja, simptomai neslopsta ar intensyvėja, reikia kreiptis į gydytoją.

„Gydymo planas sudaromas atsižvelgiant į pasireiškusius simptomus, bendrą paciento būklę, infekcijos pasikartojimą, kraujo ir šlapimo ar kitų papildomų tyrimų rezultatus. Jeigu pacientui skiriami antibiotikai, labai svarbu, kad jis juos vartotų tinkamai, nes tai užkerta kelią infekcijai pasikartoti ateityje“, – sako gydytoja urologė.

Ankstyvas ir veiksmingas šlapimo takų infekcijos gydymas padeda ją suvaldyti, o delsimas kreiptis į gydytoją gali sukelti rimtas pasekmes, pavyzdžiui, ligos progresą ir plitimą, taip pat tokias gyvybei pavojingas komplikacijas kaip urosepsis. Be to, negydomas šlapimo pūslės uždegimas vyrams gali komplikuotis prostatos uždegimu.

Pataria, kaip išvengti ligos

V. Valentinaitė sako, kad šlapimo takų infekcijos išvengti galima laikantis kelių paprastų taisyklių: kasdien vartojant pakankamai skysčių, reguliariai šlapinantis, to neatidėliojant, ypač po lytinių santykių, užtikrinant tinkamą intymių zonų higieną ir vengiant vidurių užkietėjimo. Taip pat vartojant fitopreparatus, iš augalų pagamintus vaistus, pasižyminčius antibakteriniu poveikiu, o kai kuriais atvejais ir probiotikus su laktobacilomis.

„Išskirtinai jaunoms moterims, kurioms kartojasi šlapimo takų infekcija, patariama nenaudoti spermicidų ir pasirūpinti tinkama ginekologine priežiūra, kuri užtikrina, kad infekcijos bus gydomos laiku“, – priduria Vilniaus „Kardiolitos klinikų“ Urologijos centro gydytoja urologė Vaida Valentinaitė.