• I-IV 7:00 - 21:00
  • V 7:00 - 20:00
  • VI 9.00 - 15.00
  • VII Nedirbame

Sveika mityba

Nutukimas – šiuolaikinio pasaulio liga

Nutukimas – šiuolaikinio pasaulio liga

Nutukusiųjų skaičius pasaulyje auga. Nutukimas – tai lėtinė būklė, apibūdinama per dideliu riebalų kiekiu organizme. Tam tikras riebalų kiekis yra reikalingas organizmui – jis atlieka būtinas funkcijas jame – kaupia energiją, atlieka termoreguliacinę, amortizacinę funkcijas ir kita. Normalus riebalų kiekis yra 25 – 30 proc. kūno svorio (KS) moterims bei 18 – 23 proc. KS vyrams. Viršijus šiuos skaičius asmenys yra laikomi nutukusiais.

 

Nutukimas – tai ne vien tik išvaizda, jis padidina daugelio lėtinių ligų išsivystymo riziką:

  • rezistentiškumas insulinui (ikidiabetinė būklė);
  • 2 tipo cukrinis diabetas;
  • arterinė hipertenzija;
  • hipercholesterolemija;
  • širdies infarktas, širdies nepakankamumas;
  • insultas;
  • vėžys;
  • tulžies pūslės akmenys;
  • podagra;
  • osteoartritas;
  • miego apnėja ir kt.

Kas sukelia nutukimą?

Žmogaus kūno svorį nurodo suvalgomų kalorijų kiekio ir energijos išeikvojimo pusiausvyra. Kai žmogus suvalgo daugiau kalorijų nei jų sudegina – pradeda augti svoris. Dažniausios nutukimo priežastys – persivalgymas ir sėslus gyvenimo būdas. Apskritai, yra daug veiksnių, vedančių prie nutukimo:

  • genetinės ypatybės (paveldimas polinkis į nutukimą, bet ne nutukimas);
  • persivalgymas, ypač greito, kepto maisto, saldumynų;
  • valgymo dažnis (tie, kurie valgo 4-5 k/d nedidelėmis porcijomis cukraus kiekis kraujyje stabilesnis, lyginant su tais, kurie valgo 2-3k/d didelėmis porcijomis);
  • lėta medžiagų apykaita (moterų medžiagų apykaita lėtesnė nei vyrų, be to, senstant ji taip pat lėtėja);
  • fizinis neaktyvumas;
  • vaistų vartojimas (kai kurie antidepresantai, prieštraukuliniai ir kiti);
  • psichologiniai veiksniai (kai kurie žmonės valgo norėdami susidoroti su emocijomis, pvz.: nuoboduliu, liūdesiu, stresu ar pykčiu);
  • ligos, pvz.: hipotiroidizmas, policistinis kiaušidžių sindromas, Kušingo sindromas, rezistentiškumas insulinui ir kt.

Kaip yra matuojamas riebalų kiekis kūne?

Paminėsiu du paprasčiausius metodus – odos raukšlės storio matavimas ir bioelektrinio impedaso analizatorius.

Pirmuoju metodu keliose kūno vietose yra matuojamas odos raukšlės storis, po to gauti matavimai yra naudojami procentiniam kūno riebalų kiekiui apskaičiuoti.
Bioelektrinio impedanso analizė atliekama dviem būdais. Pirmuoju būdu stovima ant svarstyklių, per kūną leidžiama nepavojinga silpna srovė, po to apskaičiuojamas kūno riebalų kiekis procentais.

Analizuojant kitu būdu, naudojami elektrodai, kur matuojamas įtampos pokytis tarp elektrodų.

Šie metodai yra gana dažnai naudojami, tačiau dažnai rezultatai būna netikslūs, ypač jei yra atliekami nepatyrusio specialisto arba matuojamas labai nutukęs asmuo.

Kas yra kūno masės indeksas?

Nutukimo laipsniui įvertinti naudojamas ir kūno masės indeksas (KMI), kuris lygus asmens kūno svorį kilogramais padalinti iš ūgio metrais kvadratu (KMI= kg/m2). Šis matavimas gali būti netikslus kultūristams, atletams ir nėščiosioms. KMI klasifikacija:

  • < 18.5 - mitybos nepakankamumas
  • 18.5 – 24.9 - normalus svoris
  • 25.0 – 29.9 - antsvoris
  • 30.0-34.9 - I°nutukimas
  • 35.0-39.9 - II° nutukimas
  • >40 - III° nutukimas

Ar svarbu, kurioje vietoje kaupiasi riebalai?

Svarbu ne tik riebalų kiekis, bet ir jų atsidėjimo vieta. Skiriami du figūros tipai – „kriaušės“ – riebalai kaupiasi klubų ir sėdmenų srityje ir „obuolio“ – riebalai kaupiasi pilvo srityje. Obuolio figūros asmenys turi didesnę tikimybę, kad jiems atsiras dauguma su nutukimu susijusių sveikatos problemų.

Norėdami sužinoti, kokio tipo yra figūra, yra skaičiuojamas juosmens ir šlaunų santykis: išmatuojama ploniausia talijos ir plačiausia klubų vietos, talijos apimtis padalinama iš klubų apimties. Obuolio tipo figūra yra, kai šis santykis yra >0,8 moterims ir >1 vyrams.

Nutukimo komplikacijų riziką galima įvertinti ir pagal liemens apimtį. Rizika labai padidėja, kai vyrų liemens apimtis >102 cm, moterų >88 cm.

Nutukimo gydymas

Dauguma nusprendusiųjų atsikratyti svorio, išsikelia nerealius tikslus bei griebiasi drastiškų labai mažo kaloringumo dietų. Greitai netektas svoris greitai ne tik sugrįžta, bet svoris dar ir padidėja. Be to, nesuformavus tinkamų mitybos įpročių, 95% asmenų svoris atauga per penkerius metus. Todėl apie nutukimą turėtų būti galvojama kaip apie lėtinę ligą, kuriai reikalingas ilgalaikis gydymas. Nutukimo negalima koreguoti per trumpą laiką – procesas turi tęstis visą gyvenimą.

Reikia žinoti ir tai, kad nebūtina pasiekti „idealaus svorio“, 5 – 10 proc. svorio netekimas pagerina žmogaus sveikatą: sumažėja kraujospūdis, cholesterolio kiekis kraujyje, 2 tipo CD rizika, insulto, infarkto ir apskritai mirties rizika.
Nutukusiųjų tikslas turėtų būti – pasiekti ir išlaikyti sveikesnį svorį. Nutukimo gydymas apima sveiką gyvenimo būdą – protingą valgymą ir fizinį aktyvumą.

Bendros dietos rekomendacijos:

  • dieta turi būti subalansuota ir įvairi tam, kad neatsirastų vitaminų ir mineralų trūkumas.
  • Valgyti reikia reguliariai – 3 pagrindiniai valgymai ir 1 – 2 užkandžiai.
  • Daugiau valgyti mažo energetinio tankio maisto: daržovių, vaisių, liesos mėsos, žuvies, grūdų, pupelių.
  • Mažiau valgyti didelio energetinio tankio maisto: saldumynų, gaiviųjų gėrimų, riebaus maisto, kepto riebaluose maisto ir kita.
  • Apie 55 proc. kalorijų reikėtų gauti iš sudėtinių angliavandenių: daržovių, vaisių, košių, neskaldytų grūdų duonos.

Bendros rekomendacijos fiziniam aktyvumui:

  • 5 – 7 dienas per savaitę 20 – 30 min sportuoti vidutiniu intensyvumu (vaikščioti, bėgioti, važinėtis dviračiu).
  • Pradedant sportuoti svarbu nepersistengti. Krūvį reikia didinti palaipsniui per tam tikrą laikotarpį.
  • Niekada nėra per vėlu sportuoti. Net vyresni – žmonės (70 – 90 m ) gali sustiprėti ir pagerinti pusiausvyrą.
  • Vyresni nei 40 m. vyrai ir > 50 m. moterys bei sergantys lėtinėmis ligomis (širdies, plaučių ligomis, astma, artritu ir kt.), labai nutukę žmonės prieš pradėdami sportuoti turėtų kreiptis į savo gydantį gydytoją, fizinės medicinos reabilitacijos gydytoją.

Turintiesiems didelį viršsvorį, galima išbandyti skrandžio balioną.

Jei viską išbandžius, vis tiek nepavyksta atsikratyti svorio, galimas chirurginis gydymas: skrandžio žiedas, skrandžio apylankos operacija. Indikacijos chirurginiam gydymui:

  • KMI > 40 kg/m2;
  • KMI > 35 kg/m2 ir yra gretutinių ligų, kurias galėtų koreguoti sumažėjęs kūno svoris (2 tipo cukrinis diabetas, miego apnėja ir kt.).
  • I-IV 7:00 - 21:00
  • V 7:00 - 20:00
  • VI 9.00 - 15.00
  • VII Nedirbame